עבור שירותים נוספים או שירותים בהתאמה אישית - הזמינו כאן

מדריך להורים: למה חשוב להיות בבקרה על האפליקציות של הילדים?

הורים וילדה

מספר התפתחויות טכנולוגיות הפכו את החיים שלנו למאד שונים ממה שהם היו אפילו לפני עשר שנים. טלפונים חכמים וקישוריות אינטרנט בכל מקום ובכל זמן, יצרו תשתית להתפתחות של רשתות חברתיות – רשתות שהפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו. נראה שאנחנו רק בתחילתו של התהליך כאשר עוד ועוד אפליקציות ורשתות חברתיות שונות מופיעות בתדירות גבוהה. רשתות כמו פייסבוק או אינסטגרם הפכו להיות פופולריות בקרב כל הגילים.

יחד עם אותן רשתות חברתיות, הגיעו גם סכנות ואתגרים חדשים שמציבים קשיים מסוג שונה בחיים של כל הורה. במאמר הזה נבחן את הסוגייה של בקרת הורים על הנעשה בנייד של הילדים שלהם. מדוע זה נחוץ וגם כמה טיפים על איך לחשוב ולגשת לנושא.

רשתות חברתיות – האם הן מסוכנות?

רשתות חברתיות הולכות ומחליפות חלק ניכר מהאינטראקציה של הילדים ובני הנוער זה עם זה. בתור הורים אנחנו חייבים להיות מודעים לעניין ולהכיר את הבעיות. התשובה הפשוטה היא שאכן, יש סכנות ברשתות החברתיות. בואו נראה מהן בדיוק:

שימוש יתר

ראשית, הבעיה הכי נפוצה היא פשוט שימוש שגוזל שעות רבות מחיי הילד. מחקרים רבים הראו כיצד יש קשר בין שימוש עודף בנייד ובאפליקציות שונות לבין סימפטומים של התמכרות. לא מדובר רק בשימוש ברשתות חברתיות. משחקים שונים מתוכננים כך שפשוט קשה מאד לעזוב אותם. ילדים או בני נוער יכולים להגיע למצב של שימוש באפליקציה אחת למשך שעות רבות ביום. אותן שעות גוזלות למעשה פעילויות חיוניות אחרות כמו מפגש עם חברים, מפגש עם ההורים ואפילו זמן שינה שהכרחי בגילאי ההתבגרות.

רשתות חברתיות יכולות גם הן לגזול את כל זמנו ומרצו של הילד כי הן נותנות את התחושה שתמיד צריך לעקוב אחרי הנעשה כי אם לא, אנחנו 'לא בעניינים'. אפליקציות חדשות כמו טיק טוק למשל מתעדכנות בצורה מאד מהירה וממש שואבות את תשומת הלב של הילד.
אז נכון, בעיה של שימוש יתר היא לא מאד חמורה יחסית לבעיות הבאות שנמנה, אבל היא מאד שכיחה ויכולה להוביל, אם היא נמשכת לאורך זמן, לירידה בתפקוד, חרדות ובעיות נוספות.

חשיפה לתכנים בעייתיים

היתרון הגדול של האינטרנט והקישוריות המהירה בין משתמשים חושפת את הילדים להמון מידע מסוגים שונים. לילדים קטנים ובני נוער, חסרה עדיין היכולת לסנן ולעכל את כל סוגי המידע הללו. זה יכול להיות אפילו משהו מאד פשוט כגון שמועה על אירוע בטחוני או פלילי שיכולה להכניס לחרדות מיותרות. למבוגר יש כלים לסנן ולהבין את אמיתות השמועה, לילד לא. נושא נוסף הוא חשיפה לתמונות וסרטונים שמציגים בצורה מאד גרפית תכנים של אלימות ו/או מין. גם כאן קיימת תמימות דעים בקרב אנשי מקצוע שחשיפה שכזאת יכולה לבנות אצל הילד תפיסה מעוותת של יחסים בין המינים וגם ליצור חרדות שונות. שימו לב שתכנים כאלו יכולים להגיע אפילו ממקומות מהימנים, למשל דיווחים או תיעודים של מלחמות או אפילו של זוועות השואה. החשיפה לדברים הללו צריכה להיות מבוקרת ולכן דרוש פיקוח הורי גם בנושא זה.

חרמות, נידוי, איומים

הרשתות החברתיות יכולות להיות מקום מאד מאיים ומסוכן. מקרים של חרמות, כאשר הם קורים ברשת החברתית, יכולים להתפתח מאד מהר. הקורבן מוצא את עצמו במרכז כאשר הוא חשוף ופגיע. פיקוח אחרי הפעילות השונה באפליקציות של ילדיכם תתפוס מקרים כאלו כאשר הם רק מתפתחים. הילד שלכם לא חייב להיות אפילו בצד הנפגע. אולי הוא נגרר והשתתף בפגיעה במישהו בעצמו? בתור הורים, זהו תפקידכם לעצור אירוע כזה בזמן.

שיימינג

השיימינג היא תופעה רחבה שכוללת פרסום של תוכן כלשהו על הילד. במקרים חמורים יהיו אלו קללות או מידע רגיש כלשהו, אולי אפילו תמונות. השיימינג יכול להתבצע על ידי ילד אחד או קבוצה קטנה של ילדים ויכולות להיות לו השלכות מרחיקות לכת על ילדיכם – החל מדיכאון ועד חלילה מחשבות אובדניות. הבעיה הגדולה היא שמידע שנחשף והתפרסם באינטרנט, יהיה קשה למחוק. יש לתופעה לעיתים סימנים מקדימים, וכדאי להיות מודעים לכך.

סכנות מצד אנשים זרים או מבוגרים

אחת הסכנות הגדולות ביותר היא הקשר שיכול להיווצר בין אנשים זרים או מבוגרים לבין ילדיכם. הרשתות החברתיות מאפשרות למי שרוצה לפגוע, להסתתר מאחורי שמות שונים ולעטות דמויות שונות. ילדים רבים נופלים קרבן לכל מיני הצעות. אלו יכולות להיראות כמו הצעות חברות תמימות או אפילו הצעות למפגשים באמתלות שונות ומשונות. אותם פוגעים מוצאים את החולשות אצל הילדים ויודעים איך לעשות עליהם מניפולציות. מעקב אחר הפרופילים שמקושרים לילדים שלכם הוא חובה.

לבסוף כמה מילים על איך לגשת לכל הנושא של המעקב. בעיקרון יש שתי גישות. האחת גורסת שיש לבצע את המעקב בתיאום וגילוי עם הילד. השנייה אומרת שהמעקב צריך להיות סמוי ללא ידיעתו. רבים נוטים להמליץ על השיטה הראשונה מכיוון שהיא לא פוגעת באמון עם הילד. חשוב לזכור שיש ילדים שזה לא יתאים להם מסיבות שונות. יכול להיות שבמקרים מסוימים יהיה עליכם לבצע פעולות שונות ללא ידיעת הילדים. חשוב שתעשו מה שאתם מבינים אבל דבר אחד ברור – אתם חייבים להיות במעקב אחרי מה שקורה בטלפון של הילדים שלכם.

תוכן עניינים

0
    0
    עגלת הקניות
    העגלה ריקהחזרה לחנות

    שלום לך

     יש למלא את הפרטים על מנת להתחבר

    עוד אין לך חשבון?

    ברוכים הבאים

    הרשמה לאתר YouHoo