טוויטר, פייסבוק, יוטיוב או אינסטגרם? על ההבדלים בין הרשתות החברתיות

אם יש תופעה שמאפיינת את העשור האחרון, היא חייבת להיות זו של הרשתות החברתיות. המבוגרים בינינו עוד בטח זוכרים כיצד ערוצי התקשורת המרכזיים היו הרדיו, הטלוויזיה והעיתון. טלפונים ניידים היוו את פסגת הטכנולוגיה ומסרונים – SMS היו חידוש מרעיש. ..ואז הגיעו הרשתות החברתיות. במאמר הזה נבחן את אותן רשתות, כיצד הן שינו את חיינו, מה התפקיד, היכולות והתכונות הספציפיות של כל אחת ואיך הן משרתות אותנו כצרכנים או אפילו כבעלי עסקים. בחרנו את ארבעת הרשתות הללו מכיוון שהן הפכו להיות מרכזיות בחיינו, כל אחת בתחומה.

רשתות חברתיות והייחוד של כל אחת

לפני שנתחיל, נציין כבר תופעה שמתרחשת לאורך כל הספקטרום של הרשתות החברתיות – הן נעשות קצת דומות זו לזו. שימו לב שכמה מהתכונות בכל רשת כזו יכולות להופיע ברשתות אחרות. מהבחינה הזו קיימת חפיפה ביניהן הן מבחינת השימושים והן מבחינת המשתמשים.

טוויטר TWITTER

הזכרנו מקודם את המסרונים שלמעשה היו איזושהי התחלה של תקשורת בין משתמשים שאיננה שיחת טלפון. המסרונים אפילו אפשרו לנו לשלוח הודעות מרוכזות לכמה חברים (מה שניתן לראות עד היום). טוויטר קמה על בסיס רעיון מאד פשוט: כל משתמש יכול לפרסם ככל שעולה על רוחו ובלבד שלא יעלה על 140 תווים. המגבלה הראשונית הזו הגיעה מכך שמסרונים הכילו 160 מקסימום של תווים, כש20 תווים ‘שמרה’ טוויטר לשם המשתמש.

טוויטר צמחה במהירות ומשמשת ככלי להעברת מסרים טקסטואליים מקוצרים. כיום, מגבלת ה140 תווים צמחה והכפילה את עצמה ל280. נוספו אפשרויות להכניס קישורים לתמונות וסרטונים בגוף ההודאות עצמן. השימוש של טוויטר נפוץ מאד בשביל לעקוב אחרי דעות של מובילי דעת קהל מסוגים שונים: פוליטיקאים, שחקנים, אנשי אקדמיה, אנשי תקשורת ועוד. ה’טוויטים’ או ה’ציוצים’ המהירים נותנים לרשת אופי מאד דינמי ומתפתחים בה לא אחת וויכוחים בוטים כמו גם חשיפות והודעות מרעישות. הדוגמה הטובה ביותר היא אולי זו של נשיא ארצות הברית, מר דונלד טראמפ, שעושה שימוש בחשבון הטוויטר שלו בשביל להישאר קרוב לציבור ולהעביר מסרים ישירים.

פייסבוק FACEBOOK

פייסבוק היא רשת חברתית שנוגעת כיום בתחומים רבים מאד. היא בנויה מסביב לתוכן של משתמשים שמגיע בכל מיני צורות – טקסטים, תמונות או סרטונים בעיקר. עיקר ה’אקשן’ ברשת נוצר סביב התגובות או השיתופים לאותו תוכן. בשנים האחרונות מצטרפים לפייסבוק אפילו אנשים מאד מבוגרים למשל, כאלו שזוהי הרשת החברתית היחידה בה הם עושים שימוש. פייסבוק מתאפיינת גם בדפים עסקיים מאד משוכללים ובכלי פרסום יחיד במינו. מכיוון שנצבר מידע רב על העדפות משתמשים, ניתן להציע למפרסמים פרסומות מפולחות שהן מאד אפקטיביות. הבעיה של פייסבוק היא הבריחה של חבר’ה צעירים לרשתות אחרות וניכר שהם מנסים להילחם בזה. אחת הדרכים היא יצירת ה’סטורי’ למשל שמטרתו להתחרות בסנאפצ’אט או אפילו בטיק טוק.

אינסטגרם INSTAGRAM

הרשת החברתית הזו מבוססת על תמונות וסרטונים קצרים. היא שייכת כיום לפייסבוק ומהווה מעין שירות משלים. פוסטים שעולים באינסטגרם למשל, יכולים להיות משותפים אוטומטית גם בפייסבוק. סוד הקסם של האינסטגרם התחיל מהעלאת תמונות עם פילטרים. רבים גילו את הכוח של אותן תמונות להציג את החיים שלהם באופן ייחודי, כאילו יצאו מתוך מגזין אופנה. האינסטגרם הפך לתופעה חברתית ייחודית ואפילו זכה לשם חיבה בקרב צעירים – אינסטוש. מהבחינה הזו פייסבוק מצליחים, לפחות באופן חלקי, להשאיר את הצעירים אצלם. רשת האינסטגרם מקפידה להישאר רשת חברתית אותנטית כמה שניתן. אי אפשר למשל להעלות תמונות ממחשב נייח וזה מביא לכך שתמונות שעולות יהיו באמת מהמקום והרגע בו הן צולמו. יחד עם זאת, רבים מתמקצעים והופכים לכוכבים של ממש עם חשבונות בנושאי אופנה, טיולים, אוכל וכל מה שמצטלם טוב. מבחינת בעלי עסקים – אלו מגלים יותר ויותר את הרשת והפרסום בה באמצעות קניית עוקבים, קניית לייקים ושירותים נוספים לעמוד האינסטגרם.

יוטיוב YOUTUBE

יוטיוב שינתה את הדרך בה אנחנו צורכים טלוויזיה או בכלל תוכן מסוג ווידאו כלשהו. הרשת הזו די וותיקה אבל בשנים האחרונות היא ממש הופכת להיות מרכזית מבחינת מספר צופים וערוצים. הגדולה ביוטיוב היא שהיא נותנת במה ליוצרים מתחומים שונים, חלקם אזוטרים לחלוטין, להצליח ובגדול. יוטיוב מאפשרת לנו לגלות יוצרים וערוצים שמתאימים לנו בדיוק למה שאנחנו רוצים. ישנם ערוצים שעוסקים בטיפוח או רכב או ספורט כלשהו או אפילו נושאים טכניים או אקדמאיים. כיום מתחילים לדבר על צפיה ביוטיוב כתחליף ללימודים פורמליים. היכולת הזו של הרשת לקשר בין יוצרי תוכן נישתי לצרכנים של אותו התוכן מספקת כמובן גם הזדמנות עסקית. הפרסום ברשת הוא מאד רווחי ליוצרים אבל גם למפרסמים. אלו האחרונים יכולים לפרסם בדיוק לקהל אותו הם צריכים ולהגיע לתוצאות טובות ואפילו לתת ערך לצופים עצמם. גם כאן היוטיוברים או האנשים אשר מנצלים את היוטיוב להזדמנות עסקית פועליים בחוכמה ורוכשים לעצמם עוקבים, קונים צפיות ושירותים נוספים אשר עוזרים להם לקדם את ערוץ היוטיוב.  

לסיכום, ארבעת הרשתות הללו אינן היחידות כמובן אבל הן מייצגות תחומים ושימושים שונים. למרות שלא כתבנו עליה כאן במאמר, שווה להזכיר גם את לינקדאין שחוללה מהפיכה בנטוורקינג העסקי וצמחה להיות גם כן רשת חברתית מרכזית בחיינו.

0

שלום לך

 יש למלא את הפרטים על מנת להתחבר

עוד אין לך חשבון?

להתחבר בעזרת